Uw vragen
 
U heeft tijdens de uitzending ook vragen ingestuurd. Niet alle gestelde vragen konden worden voorgelegd aan de collega’s aan tafel. Deze onbeantwoorde vragen vindt u hieronder met daarbij onze reactie vermeld. 

1. Hoe kunnen leerlingen betalen in de kantine?
Dat kan met pinpas of contant.

2. Hebben ouders een inlog voor magister.me?
Ouders hebben nu nog geen eigen inlogcode voor magister.me en moeten daarom met hun zoon/dochter meekijken.

3. Waarom krijgen kinderen pas om 08.00 uur bericht dat de eerste drie uur geen les is?
Het is heel erg vervelend dat we één keer de eerste drie lessen hebben moeten laten uitvallen. In principe is het zo dat uitval van docenten kan worden opgevangen door collega’s uit hetzelfde leergebied. Door corona hebben we echter de pech gehad dat dat niet lukte. Gelukkig hebben inmiddels (groot)ouders zich bereid verklaard om zo nodig in te vallen bij afwezigheid van docenten.

4. Kunnen ouders zelf ook Zermelo installeren?
Waar kunnen wij als ouders de inloggegevens vinden? Het antwoord op deze vraag vindt u verderop in deze nieuwsbrief.

5. Het contact tussen coach en leerlingen: wie neemt daarbij het initiatief? En hoe zijn de coachafspraken in het schooljaar gepland?
Het initiatief ligt bij beiden. De leerling kan de coach vragen om mee te kijken naar de leerdoelen van een bepaald vak of leergebied of om een keer samen over andere zaken te praten. Maar dat kan de coach andersom ook doen. De coach spreekt de leerling regelmatig tijdens een periode en sluit elke periode af met een ontwikkelingsgesprek met de leerling en zijn of haar ouders.

6. Onze zoon leert al weken lijstjes met Franse woorden. In de les wordt dit niet getoetst, hierdoor is het voor hem niet duidelijk of hij de stof al beheerst. Hoe weet hij dat hij de woordjes beheerst?
Leerlingen krijgen elke week voor het vak Frans woordjes op om te leren. Woordenschat is nodig om een taal te kunnen spreken. In periode 1 zijn de woordjes tweemaal getoetst
tijdens een les. Bij voldoende beheersing zijn deze doelen afgevinkt op de leerdoelenkaart. Als alle woordjes van een hoofdstuk/ thema zijn geleerd, worden deze herhaald en samen met andere vaardigheden getoetst in een afrondingsopdracht.

7. Komen er aan het eind van 2020 nog toetsweken?
Het Houtkamp College werkt niet met toetsen en ook niet met toetsweken. Aan het einde van leerjaar 1 is er een topperweek waarin leerlingen de kans krijgen om nog te werken aan leerdoelen die behaald moeten zijn voordat ze naar leerjaar 2 gaan.

8. Waarom staat niet al het huiswerk vermeld in Magister?
In het docentenpanel is de volgende afspraak gemaakt: de Houtkamp-agenda vormt de basis voor al het huiswerk. Docenten gebruiken geen andere bronnen om huiswerk te noteren, maar laten de leerlingen het huiswerk tijdens de les in hun Houtkamp-agenda noteren. Het werken met de Houtkamp-agenda is een bewuste keuze: een fysieke agenda geeft leerlingen houvast en inzicht bij het leren plannen van hun schoolwerk en hun persoonlijke leerroute. Veel beter dan wanneer huiswerk in bijv. Magister vermeld staat; leerlingen ‘leven’ dan bij de dag en missen het overzicht. Daarnaast geeft het de coaches en de ouders een mogelijkheid om op een eenvoudige manier inzicht te krijgen in het huiswerkgedrag en de planningsvaardigheden van hun coachleerlingen/kind.

9. Kunnen leerlingen douchen na de gym?
Tijdens de eerste periode werd buiten gegymd bij het Rietveld Lyceum. Daar was douchen niet mogelijk. In de tweede lesperiode wordt gegymd in de gymzalen van het Ludger College en het Rietveld Lyceum. Daar is het wel mogelijk om te douchen, maar niet in corona-tijd.

10. Is er ook huiswerkbegeleiding vanuit school?
Niet in de ‘na-schooltijd-vorm’, maar uiteraard wel in de lessen. Als leerlingen problemen ervaren bij het maken van hun huiswerk, kunnen zij dit aangeven bij hun coach. Andersom kunnen ook docenten of coaches dit signaleren. Tijdens de Maatwerkuren met de coach wordt er aandacht besteed aan het leren leren.
© 2024, Houtkamp College. Alle rechten voorbehouden.
...